Når du gerne vil have succes med content marketing, kan trangen til at ”finde på” og ”sætte i gang” være næsten uimodståelig. Men pas på. Meget snart har du sat gang i en ”idékonkurrence”, hvor I hopper rundt fra snart den ene idé, snart den næste. Hvorfor resultaterne udebliver… Nu får du for alvor opmærksomhed fra resten af organisationen. Folk ”blander sig” og kommer med flere gode idéer. Du og dit contentteam knokler, men I mangler ro og retning. I værste fald begynder der at opstå tvivl om jeres kompetencer og om det der content marketing overhovedet var en god idé til at begynde med…

Vores erfaring er dog, at hvis du har gjort dit forarbejde ordentligt, skal du slet ikke være bekymret for at kunne få de rigtige ideer. Du skal heller ikke være bekymret for, om du kan få nok ideer.

Du skal være langt mere optaget af din evne til at fordøje ideerne.

Det handler om din evne til at eksekvere frem for din evne til at finde på. Du skal bygge en idé-fordøjelses-maskine, ikke en idé-genererings-maskine. Når du øger din fordøjelse, bliver du i stand til at føre flere ideer ud i livet.

Sådan øger du din fordøjelse:

  • Du skal vide, hvor du vil hen: Din Minimum Viable Content Plan viser, hvor meget du skal producere af hver type indhold.
  • Du skal vide, hvordan du kommer derhen: Din dialogmatrix viser, hvilke indholdsformater, du bruger forskellige steder på kunderejsen.
  • Du skal prioritere: Dit værdiarbejde fortæller dig, hvad du står for, og hvad du vil være for hvem. Det er også din uudtømmelige kilde til interessante, unikke historier.
  • Du skal omsætte dine ideer til konkret indhold: Du skal være effektiv og minimere unødigt ekstraarbejde ved at skabe produktionsvenlige systemer, der binder dit indhold sammen og minimerer håndteringen og vedligeholdelsen af dit indhold.
  • Du skal have fokus på det, du går i gang med: Gør din opgave færdig, før du går videre til den næste. Hvis du arbejder på noget, du ikke afslutter, spilder du din tid.
  • Du skal sætte din forbrænding op: Det gør du ved løbende at afsætte tid til at tænke over, hvad der går godt og hvad der går mindre godt. Sådan bliver du hele tiden bedre til det du vil.
  • Du skal holde styr på alt det, du ikke arbejder på lige nu: Du skal opsamle muligheder og ideer og løbende prioritere dem efter vigtighed.
  • Du skal kunne tilpasse dig: Verden ændrer sig hele tiden. Der opstår konstant nye trusler og muligheder.

Vi anbefaler, at du benytter en agil arbejdsproces til at optimere din fordøjelse og maksimere din produktion af indhold.

Den starter grundlæggende med, at du har en ”to-do” liste over alt det, som du gerne vil lave. Det er vigtigt, at listen altid er prioriteret efter det, der er vigtigst. Når du begynder en ny måned, tager du den højest prioriterede ”to-do” ud til produktion. Tag ikke mere ud end du har kapacitet til at færdiggøre den måned. Det er afgørende for din produktionsevne, at du ikke tager nye opgaver ind, når I har besluttet, hvilke I skal løse denne måned. Ryk en opgave til ”done”, når den er færdiggjort. Når måneden er gået, laver I en kort evaluering. Denne proces gentager I hver måned.

Processen sikrer arbejdsro og forhindrer, at de nyeste ideer automatisk opfattes som de vigtigste. Husk: Alt må aldrig være lige vigtigt eller haste lige meget. Dit succeskriterie er at færdiggøre så mange opgaver som muligt, ikke at have så mange i gang som muligt. Din succes afhænger af din produktions-evne, ikke din reaktions-evne…

Leave A Comment