Du har ikke brug for en content kalender

Jeg ser ganske ofte, at virksomheder, med rette, er bange for ikke at udkomme med nok indhold og derfor ganske naturligt rækker ud efter et værktøj, de kender godt, nemlig kalenderen. De er vant til at bruge en form for kalender til at styre deres marketingkampagner. Her kan man se, hvad der skal laves, hvornår og af hvem. Oven i købet et halvt eller helt år frem i tiden! Jeg kan udmærket forstå, hvis du er fristet til at bruge en lignende metode til at sikre, at du udkommer med nok indhold.

Men du risikerer at opnå præcis det modsatte, hvis du arbejder efter en udgivelsesplan, nemlig at du intet har at udgive. Hvorfor? Fordi det sjældent går, som du har planlagt… Den kunde, du havde planlagt at interviewe, er på forretningsrejse. De tal, du skal bruge til at lave din infografik er forsinkede. Du aser og maser på for at få inddrevet det input, du skal bruge. Du sætter alt på ét bræt. Måske når du det lige akkurat, men du er ikke tilfreds med kvaliteten. Måske når du det ikke. Men hvordan skal du så planlægge?

Tillad mig lige at skrue tilbage til præmissen for et kort øjeblik. Så vil du have mere ro i maven ved at tage det værktøj i brug, som jeg præsenterer dig for om ganske få linjer. Du bør huske på, at det næsten er fuldstændig ligegyldigt, om du udkommer med den ene historie før den anden og om den udkommer tirsdag eller torsdag. Sandsynligheden for, at netop denne historie rammer netop den modtager med præcis dette informationsbehov på lige dette tidspunkt, er for lille. Det handler om at være til stede med nok indhold, når modtageren søger. Så: Du skal ikke lave en udgivelsesplan. Du skal i stedet lave en produktionsplan, der fokuserer på mængden af indhold. Effekten kommer nemlig gennem mængden og sammenhængskraften i dit indhold. Den kommer ved, at du har indhold, der dækker hele kunderejsen. Derfor skal du fokusere på, hvor meget du producerer og ikke på, hvornår du producerer det.

Du har brug for en ”Minimum Viable Content Plan”. Din ”Minimum Viable Content Plan” er dit mål for, hvor mange enheder af hver type indhold, fx kundehistorier, du mindst skal producere for at opnå en virkningsfuld tilstedeværelse i markedet. Hvor mange blogindlæg skal du skrive om året for at det har en effekt? Hvor mange kundehistorier? Hvor meget ”gated content”? Hvad du skal lave og hvor meget af hver type afhænger af, hvor du har ”huller” på kunderejsen. Dit succeskriterium bliver at lave så meget som overhovedet muligt fra planen, ikke at levere et bestemt stykke indhold på en bestemt dato…

Download din ”Minimum Viable Content Plan” under ”Modeller” og læs mere om, hvordan du laver den, ved at bestille et gratis kapitel fra bogen ”Content Marketing Maskinen”.

Leave A Comment