32 steder! Så mange steder har vi engang oplevet at skulle opdatere et logo fra en kunde, som optrådte som reference på vores hjemmeside. Logoet var anført på forsiden af hjemmesiden, på en oversigtsside over referencer, i en kundehistorie og i forbindelse med en udtalelse.

Og det gentog sig så på otte sprog (landesider), og alle 32 steder var logoet lagt manuelt ind sammen med teksten, så alle steder krævede det lidt tilpasning at få det nye logo til at se pænt ud. Faktisk skulle logoet have været rettet 48 steder, da hjemmesiden var på i alt 12 sprog, men i fire af landene var det aldrig blevet oprettet. Det fandt vi dog først du af efter forgæves at have ledt efter det på de pågældende landesider.

Denne lille anekdote viser, hvor komplicerede selv de mindste vedligeholdelsesopgaver kan blive, hvis man ikke har et produktions- og vedligeholdelsesvenligt system.

I det pågældende tilfælde benyttede virksomheden (desværre) et standard CMS-system, som ikke var indrettet til opgaven. Systemet fejlede som sådan ikke noget, men som mange andre CMS-systemer var det optimeret til at lave menustrukturer og tilføje nye undersider. Det var super nemt at tilføje en ny sektion på hjemmesiden og få den vist i hovedmenuen. Det var også super nemt at oprette nye undersider i hver sektion og få dem vist i undermenuerne. Det var endda særdeles nemt at tilpasse layoutet for hver underside, formatere teksterne, indsætte billeder forskellige steder m.v. Det var med andre ord nemt at oprette en ny side et vilkårligt sted på hjemmesiden og få den til at se ud præcis, som man ville have det.

Det er i sig selv fint, men det var slet ikke vigtigt. Alt det, som var let i systemet, var alt det, som vi skulle gøre meget sjældent. Og alt det, som vi skulle gøre hver dag, var derimod vanskeligt. Og sådan er mange CMS-systemer indrettet. De er optimeret til, at du let kan lave en ny hjemmeside med forskellige sektioner og undersider, herunder en forside, et produktgalleri, en side med kundehistorier, en prisliste osv.

Da alle disse sider skal se forskellige ud, tillader de fleste CMS-systemer, at du tilpasser layoutet for hver enkelt side. Du kan indsætte alle de billeder du vil, lave overskrifter, formatere og flytte rundt på teksterne m.v. Dette minder lidt om den frihed, du har, når du laver et dokument i Word.

Når du arbejder dagligt med content marketing, er dine udfordringer dog nogle helt andre. Din primære opgave er ikke at oprette en hjemmeside og layoute undersider. Din opgave er at producere og publicere indhold, hvor du typisk skal producere mange enheder af samme slags.

Der for skal du etablere produktionsvenlige – og ikke designvenlige – systemer, hvis du vil have vedvarende succes med content marketing.

Leave A Comment