Virksomhedernes udfordringer med content marketing

Content marketing har vundet stor udbredelse de seneste år. Faktisk benytter 72 % af alle virksomheder sig af content marketing, og for B2B virksomheder er andelen helt oppe på 88 %. De fleste virksomheder oplever dog vanskeligheder med content marketing.Her er top fem over virksomhedernes udfordringer:

  1. Manglende tid og kapacitet til at producere indhold (51 %)
  2. Manglende evne til at producere nok og tilstrækkeligt varieret indhold (50 %)
  3. Manglende evne til at producere engagerende indhold (42 %)
  4. Vanskeligheder med at måle effekten af indhold (38 %)
  5. Usammenhængende content marketing strategi (34 %)

De tre største udfordringer kan vi samle til ét punkt, nemlig udfordringer med at kunne producere nok interessant indhold. Det er temaet for bogen, “Content Marketing Maskinen”.

Men hvorfor det er vigtigt at kunne producere nok interessant indhold? Content marketing handler i bund og grund om at fange potentielle kunders opmærksomhed, når de søger efter information og inspiration på internettet. Det er muligt, at millioner af mennesker bruger mange timer på at se katte-videoer på YouTube og elsker at deltage i konkurrencer på Facebook. Men content marketing handler ikke om, hvad der er populært i almindelighed. Det handler om at fange potentielle kunders opmærksomhed præcis på det tidspunkt, hvor de er påvirkelige, og det er de, når de søger efter information og inspiration om emner, som kan lede hen til vores produkt eller service.

Formålet med denne form for informationssøgning er selvsagt at finde det mest relevante, troværdige og inspirerende indhold. I denne sammenhæng er der ingen, der søger efter uinteressant, irrelevant eller ligegyldigt indhold. Hvis du skal gøre en forskel, skal du derfor kunne producere interessant indhold, som tilfredsstiller dine potentielle kunders trang til at blive oplyst og inspireret.

Men hvad så med mængden af indhold? Hvorfor er den kritisk? Det er der to årsager til. For det første er der ofte mange emner og dermed søgeord, som kan lede hen til din løsning, og du skal være til stede alle de steder, hvor du kan møde potentielle kunder. Ellers giver du muligheden til andre. Derudover skal du også være til stede over tid. Selvom det meste indhold har lang levetid, skal du løbende udgive nyt indhold for at opretholde din stemme i markedet og vedligeholde dialogen med dine potentielle kunder.

Den grundlæggende udfordring handler således ikke om små fif til, hvordan du fx kan øge klikraten på et opslag på LinkedIn. Den handler derimod om, at du skal kunne blive ved med at sige noget interessant, som leder hen til det, du gerne vil sælge. Det er den udfordring, vi gerne vil hjælpe dig med at løse – i bogen, til kurser og i form af rådgivning.

Leave A Comment